Gandhi, The Mahatma | Class 5 | summary | Analysis | বাংলায় অনুবাদ | প্রশ্ন ও উত্তর - Learn and Let others to Learn
এটা হলো শিক্ষার সঙ্গে যুক্ত ওয়েবসাইট।এখানে বইয়ের কাজ,এক্সট্রা কোয়েশ্চন আনসার,গ্রামার ও কোয়েশ্চন ব্যাংকের উত্তর পাওয়া যাবে । এটা হলো শিক্ষার সঙ্গে যুক্ত ওয়েবসাইট।এখানে বইয়ের কাজ,এক্সট্রা কোয়েশ্চন আনসার,গ্রামার ও কোয়েশ্চন ব্যাংকের উত্তর পাওয়া যাবে । এটা হলো শিক্ষার সঙ্গে যুক্ত ওয়েবসাইট।এখানে বইয়ের কাজ,এক্সট্রা কোয়েশ্চন আনসার,গ্রামার ও কোয়েশ্চন ব্যাংকের উত্তর পাওয়া যাবে ।
|

Friday, January 13, 2023

Gandhi, The Mahatma | Class 5 | summary | Analysis | বাংলায় অনুবাদ | প্রশ্ন ও উত্তর

                             Gandhi,The Mahatma 


www.surajitm902.blogspot.com


 Let's read ........... 1st Part

One day a little boy visited Mahatma Gandhi.

একদিন একটি ছোট ছেলে মহাত্মা গান্ধীকে দেখতে গেল


Gandhiji's dress surprised the boy.

গান্ধীজির পোশাক ছেলেটিকে অবাক করে দিয়েছিল

"Such a great man without a shirt!" he wondered.

"জামা ছাড়া এমন একজন মহান মানুষ!" সে বিস্মিত হয়েছিল 

 

Why don't you wear a shirt, Gandhiji?" the little boy asked.

আপনি জামা পরেন না কেনগান্ধীজী ?" ছোট ছেলেটি জিজ্ঞেস করল 

 

"Where is the money, son?" Gandhiji asked gently. "I am very poor. I cannot buy a shirt.

"টাকা কই, বাছা?" গান্ধীজি আস্তে করে জিজ্ঞেস করলেন। "আমি খুব গরীব। আমি একটি জামা কিনতে পারি না।" 

 

The boy felt pity.

ছেলেটির করুণা হল

 

"My mother sews well," he said. "She makes all my clothes. I will ask her to sew a shirt for you.

"আমার মা ভালো সেলাই করেন" সে বলল। "তিনি আমার সব জামাকাপড় তৈরি করে। আমি তাঁকে আপনার জন্য একটি র্জামা সেলাই করতে বলব।" 

 

"How many shirts can your mother make?" Gandhiji asked.

"তোমার মা কয়টা জামা বানাতে পারে?" গান্ধীজি জিজ্ঞেস করলেন 

 

"Just tell me how many you need", said the boy. "She will make as many as you want."

"শুধু আমাকে বল আপনার কয়টা লাগবে", বলল ছেলেটা। "তিনি ততগুলি তৈরি করবেন যতগুলি আপনি চান।" 

Gandhiji thought for a moment.

গান্ধীজি কিছুক্ষণ ভাবলেন 

 

Then he said, "I have a very large family, son. I have forty crore brothers and sisters.

তারপর বললেন, "আমার অনেক বড় পরিবার, বাছা। আমার চল্লিশ কোটি ভাই-বোন আছে।" 

 

"Till every one of them has a shirt, how can I wear one?" Gandhiji asked. 

"যতক্ষণ না তাদের প্রত্যেকের একটি জামা থাকে, আমি কিভাবে একটি পরতে পারি?" গান্ধীজি জিজ্ঞেস করলেন। 

 

The reply surprised the boy. Forty crore brothers and sisters!

উত্তরটি ছেলেটিকে অবাক করে দিয়েছিল চল্লিশ কোটি ভাই-বোন! 

 

Gandhiji was right. After all, Gandhiji felt all the people of India were his family members.

গান্ধীজি ঠিকই বলেছিলেন। সর্বোপরি, গান্ধীজি ভারতের সমস্ত মানুষক তাঁর পরিবারের সদস্য বলে মনে করতেন। 

Word Trove

wondered - thought in surprise (অবাক হয়ে ভাবলাম)

gently - softly (নরমভাবে)

sews - stitches on cloth to make dresses (পোশাক তৈরির জন্য কাপড়ে সেলাই)

crore - a number (1 crore =100 lakhs) {একটি সংখ্যা (1 কোটি = 100 লাখ)}


Let's do........


ACTIVITY 1

Let's put a tick (√) mark to choose the right answer: 

a) Gandhiji's dress angered/surprised  the boy.

b) Gandhiji told that he was very poor /rich.

c)The boy's mother made clothes /shoes.

d) Gandhiji's family was very large /small.

ACTIVITY 2

Let's fill in the table with information from the text

What

Who

a) visited Mahatma Gandhi

A little boy

b) could sew well

The boy’s mother

c) had forty crore brothers and sisters

Mahatma Gandhi


Let's read .......... 2nd Part

Gandhiji visited different places to collect funds for India's freedom struggle.

ভারতের স্বাধীনতা সংগ্রামের জন্য তহবিল সংগ্রহের জন্য গান্ধীজি বিভিন্ন স্থান ভ্রমণ করেছিলেন 

 

Once he visited Odisha.

একবার তিনি ওড়িশায় গিয়েছিলেন

 

There he met an old woman.

সেখানে তিনি এক বৃদ্ধা মহিলার সাথে দেখা করেন

 

She could not stand straight.

তিনি সোজা হয়ে দাঁড়াতে পারছিলেন না

 

Her hair was grey.

তার চুল ছিল ধূসর

Her sari was torn.

তার শাড়ি ছিল ছেঁড়া

 

She went near Gandhiji and touched his feet.

তিনি গান্ধীজির কাছে গিয়ে তাঁর পা স্পর্শ করলেন 

 

Then she gave him a coin.

তারপর তিনি তাঁকে একটি মুদ্রা দিলেন 

 

Jamanlal Bajaj's duty was to keep the funds.

জামনলাল বাজাজের দায়িত্ব ছিল তহবিল রাখা 

 

He asked Gandhiji for the coin, but Gandhiji refused.

তিনি গান্ধীজির কাছে মুদ্রাটি চেয়েছিলেনকিন্তু গান্ধীজি তা দিতে অস্বীকার করেন 

 

Jamanlal was surprised.

জামনলাল অবাক ইয়েছিলেন 

 

"I keep thousands of rupees," Jamanlal said.

জামনলাল বললেনআমি হাজার হাজার টাকা রাখি 

This coin is worth much more than those thousands, Gandhiji told him. 

গান্ধীজি তাকে বলেছিলেন, "এই মুদ্রার মূল্য সেই হাজার হাজারের চেয়ে অনেক বেশি।" 

“If a man has lakhs, he can give a thousand or two. But this coin was perhaps all she had. 

“যদি একজন মানুষের লক্ষ লক্ষ টাকা থাকে, সে এক হাজার বা দুই হাজার দিতে পারে। কিন্তু এই মুদ্রাটিই সম্ভবত তার কাছে শেষ সম্বল ছিল। 

 

What a great sacrifice!

কি মহান আত্মত্যাগ!

 

So, I value this coin more than a crorof rupees, Gandhiji explained.

তাই, আমার কাছে এই মুদ্রার মূল্য এক কোটি টাকারও বেশি,” গান্ধীজি ব্যাখ্যা করেছিলেন।

 

He kept that coin with hiforever.

সেই মুদ্রাটি তিনি চিরকাল তার কাছে রেখেছিল 

 

Word Trove 

freedom struggle - efforts to get independence (স্বাধীনতা লাভের প্রচেষ্টা)

Worth - value (মান)

sacrifice - to give something for good works(ভাল কাজের জন্য কিছু দিতে)

Let's do...........

ACTIVITY 3

Let's complete the following sentences with information from the text: 

A) Gandhiji visited different places to collects funds for India’s freedom struggle.

B) b)In Odisha, Gandhiji met aold woman.  

c)The old woman went near Gandhiji and touched his feet.

d)Jamanlal asked Gandhiji for the coin.

 

ACTIVITY 4

Let's write T for True statements and F for False statements: 

    a) Gandhiji never visited any place. F

    b) The woman from Odisha wore a new sari. F

    c) Gandhiji got a coin from the old woman. T

    d) Jamanlal collected the coin from Gandhiji. F

 Let's read ......... 3rd Part

Thoughts of love, peace and equality filled Gandhij's works.

প্রেমশান্তি  সাম্যের চিন্তা গান্ধীর রচনায় পরিপূর্ণ 

 

Swami Vivekananda and Rabindranath Tagore also had similar ideas.

স্বামী বিবেকানন্দ  রবীন্দ্রনাথ ঠাকুরেরও একই মত ছিল

Swami Vivekananda wanted unity among all religions.

স্বামী বিবেকানন্দ সকল ধর্মের মধ্যে ঐক্য চেয়েছিলেন  

 

He spoke about it in 1893 at Chicago.

তিনি 1893 সালে শিকাগোতে এটি সম্পর্কে কথা বলেছিলেন

 

Rabindranath Tagore started the Raksha Bandhan in 1905.

রবীন্দ্রনাথ ঠাকুর 1905 সালে রক্ষা বন্ধন শুরু করেছিলেন 

 

It was a festival of brotherhood and communal harmony.

এটি ছিল ভ্রাতৃত্ব  সাম্প্রদায়িক সম্প্রীতির উৎসব 

These three great men have become immortal for their thoughts and works.

এই তিন মহাপুরুষ তাদের চিন্তা  কর্মের জন্য অমর হয়ে আছেন 

 

Word Trove

communal harmony - good relationship among people of different beliefs (বিভিন্ন বিশ্বাসের মানুষের মধ্যে সুসম্পর্ক)

immortal - unforgettable (অবিস্মরণীয়)

ACTIVITY 5

Work in pairs to answer the questions: 

a) Mention the ideas that filled Gandhiji's work.

Ans.> Thoughts of love, peace and equality filled Gandhiji's work.

b) Where did Swami Vivekananda speak about unity in all religions? 

Ans.> Swami Vivekananda speak about unity in all religions in 1893 at Chicago. 

c) Who started the Raksha Bandhan as a festival of brotherhood?

Ans.> Rabidranath Tagore started the Raksha Bandhan as a festival of brotherhood.

d) How did the three great men become immortal ?

Ans.> These three great men become immortal for there thoughts and works.

 

Let's do.......

ACTIVITY 6

Insert suitable punctuation marks in the following passage. One is done for you : 

One day a man went to the market (.) He bought a box (,) a bat (,) a ball and a pen from the market. His bag became heavy (.) Do you know what he did then (?) 

He said to a horse (.) () Please share my load (.) It is too heavy for me (.)() The horse replied(.)( )It is your load (.) Don't ask me to share it (.)() 

 

 ACTIVITY 7 

Let's fill in the blanks with the words given in the box:

[who when what where] 

(1) When do you play with your friends? 

I play with my friends in the afternoon. 

(2) Who is your best friend?

Ramen is my best friend. 

(3) Where will you go in the summer vacation?

We shall go to Darjeeling in the summer vacation. 

(4) What did you have as your tiffin ?

had bread as my tiffin.

Let's do........

ACTIVITY 8

Let's separate the subject and predicate in the following sentences and classify them in the table given below:

(1) The boy plays in the field.

(2) He is very happy today.

(3) The girl stood first this year.

(4) The moon revolves round the earth.

Subject

Predicate

The boy

plays in the field

He

is very happy today

The girl

stood first this year

The moon

revolves round the earth

 

Let's do.....

ACTIVITY9

Let's write 'a' or 'an' before the words:

    (1) an Orange

    (2) a goat

    (3) a man

    (4) an ice-cream

    (5an airship

    (6a lake

    (7an umbrella

    (8a cricketer 

Let's do.........

ACTIVITY 10

Use 'the' with the following words or word-clusters and make sentences:

Sun, Indian ocean, eldest son, Indian cricket team

Ans.> 

Sun : The sun is a big star.

Indian ocean : The Indian Ocean is on the south of Asia.

eldest son : He is the eldest son of his family.

Indian cricket team : I love the Indian cricket team.

 

ACTIVITY 11 

Lets fill in the blanks with suitable articles:

"India owthe Cricket World Cup for the second time in 2011. lt was a moment of great triumph and an event of great inspiration to the youth of IndiaThe members of team India were hailed as national heroes.  

 

ACTIVITY 12

Let's write four sentences about a great man:

(1) Rabindranath Tagore is a great poet.

(2) He was born in 1963.

(3) His father was Debendranath Tagore and his mother was Sarada Devi.

(4) We are proud of him.

No comments:

Post a Comment